Twee op de drie werknemers heeft moeite in de omgang met zijn baas, zo meldt het AD over een onderzoek van vacaturesite Monsterboard.
“Managers blinken uit in een gebrek aan empathisch vermogen. Volgens Gian Zandonà van Monsterboard missen nogal wat leidinggevenden de sociale en communicatieve vaardigheden om een team van mensen aan te sturen. Terwijl dat precies hun taak is.”
Zo, managers van Nederland, die kunt u in uw zak steken. Twee van uw drie medewerkers denken niet zo positief over u!
Wat betekent dat voor u als leidinggevende?
Wellicht is uw eerste reactie er een van: dat geldt waarschijnlijk voor andere managers, maar mijn medewerkers zijn niet zo negatief over mij.
Toch is het de moeite waard om hier eens bij stil te staan. Heeft u gelijk als u denkt dat het in uw team allemaal wel meevalt? Durft u hierover het gesprek aan te gaan met de mensen in uw team? Het is natuurlijk maar de vraag of u een eerlijk antwoord zou krijgen: mensen die hun baas een hork vinden, zullen zich bij hem waarschijnlijk ook niet geheel veilig voelen.
Alle reden om eens met uw HR manager te gaan praten hoe u dit het beste kunt aanpakken.
Of laat u het zitten? Als u inderdaad die hork bent, waarschijnlijk wel. Uw mensen moeten niet zeuren, ze moeten gewoon hun werk doen!
Maar als u uw rol als leidinggevende serieus neemt, dan gaat u hier natuurlijk iets mee doen.
Ik hoop voor uw medewerkers, maar zeker ook voor uzelf, dat u zo’n leidinggevende bent.
Want zelfs al zou het allemaal wel los lopen, zou Nederland helemaal niet slechter scoren dan andere landen, dan zijn het nog steeds de helft van uw medewerkers die bedenkingen hebben.
Het siert u dat u bereid bent om in de spiegel te kijken
Het feit dat u in de spiegel durft te kijken getuigt van moed en dat siert u! Een manager die zich kwetsbaar durft opstellen is empathisch sterker, en wordt meer gewaardeerd door zijn medewerkers. Als zij zien dat u serieus naar uzelf kijkt, zullen zij u eerder hun vertrouwen geven en u feedback geven.
Dan kan het samenwerken echt beginnen. Want samenwerken betekent elkaar versterken, waarbij u uw mensen het vertrouwen en ruimte geeft om hun taak goed te vervullen, en uw mensen u steunen en zich inzetten om de taak van het team te klaren. Mensen werken harder voor een held dan voor een hork.
In het boek “Succesvol samenwerken” laat ik u zien hoe u als leidinggevende daadwerkelijk synergie met uw team kunt bereiken, hoe u dat rust geeft EN tijd! Want leiding geven kost geen tijd, het levert tijd op!