De WERKELIJKE reden waarom samenwerking faalt


samenwerken

Veel onderzoeken melden dat de belangrijkste redenen waarom samenwerkingen mislukken gebeuren doordat het doel van de samenwerking niet duidelijk is vastgelegd, de rollen en verantwoordelijkheden onduidelijk zijn, en de werkprocessen niet zijn uitgewerkt.

Natuurlijk is het belangrijk dat dit is duidelijk is, net zoals dat het eigenaarschap is ingevuld.

Maar is dit dan de sleutel tot een succesvolle samenwerking? Natuurlijk niet!
Zelfs met dit duidelijk afgesproken blijkt de realiteit weerbarstig.

 

Gaat het nou echt om die spelregels?

Een beetje manager die een samenwerking handen en voeten moet geven doet heus wel moeite om deze zaken afgesproken te krijgen. Praktijk is dat dit echter soms gewoon niet lukt, omdat het opdrachtgeverschap – bewust of onbewust – nog niet werkelijk wordt genomen. En als het doel, rollen en processen wel duidelijk worden afgesproken, blijven ze dan gaandeweg overeind? Er staan altijd krachten op die ze ter discussie stellen, en maar al te vaak wordt daar aan toegegeven. Daar sta je dan met je afspraken.

Wat is nou die sleutel die samenwerkingen tot een succes maakt, of leidt tot mislukken?

 

Waar gaat het dan wel om?

Stephen Covey – en niet alleen hij – heeft dit prachtig uitgelegd in zijn boek “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap”. Je kunt alleen de wederzijdse afhankelijkheid succesvol aangaan als je je eigen onafhankelijkheid hebt ontdekt.

Als je eerst weet wat je zelf wilt, dan pas kun je zinvol de samenwerking aangaan. Weet je dat namelijk niet, dan waai je mee met de wind en verlies je jezelf in de samenwerking.

 De sleutel tot succesvol samenwerken is dus niet zozeer het afspreken van de spelregels, maar het contact tussen de spelers, te beginnen met de hoofdrolspeler: jezelf. 

Alleen met een goed intermenselijk contact kunnen vervolgens spelregels worden opgesteld, en – mochten ze op enig moment ter discussie worden gesteld – worden geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.

Menselijke contacten: we houden ons er allemaal de hele dag mee bezig, maar hoe goed zijn we hier werkelijk in? Hoe effectief zijn uw contacten?

 

Hoe kunnen we dat dan beter doen?

Het boek van Stephen Covey is een absolute aanrader. Toch blijkt menig lezer nog niet veel effectiever geworden.

In het boek Succesvol samenwerken verbind ik Covey’s eigenschappen met een aantal andere autoriteiten op dit gebied, en worden de patronen duidelijk die ten grondslag liggen aan onze menselijke contacten.  Eenmaal bewust van die patronen kunnen we ons richten op het aanbrengen van verbeteringen.  Waardoor we succesvoller de samenwerking aan kunnen gaan.

Succesvoller? Jazeker, VEEL succesvoller!

 

Klik op een tabblad om aan te geven hoe u wilt reageren

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.